Maar liefst vijf jaar keihard ontwikkelingswerk zit er tussen de ID. Buzz Concept en het definitieve productiemodel, dat eind 2022 op de Nederlandse weg verschijnt. Hoe is de uiteindelijke elektrische ID. Buzz tot stand gekomen? En hoe is het Volkswagen en Volkswagen Bedrijfswagens gelukt om dit nieuwe elektrische model aan alle eisen op het gebied van veiligheid, comfort en dagelijkse gebruiksvriendelijkheid te laten voldoen? Een videoteam van Volkswagen heeft dit allemaal vastgelegd en de documentaire over de ontwikkeling van de ID. Buzz en ID. Cargo gaat vandaag in première.

Ontdek de ID. BUZZ

Efficiency

De ID. Buzz en ID. Buzz Cargo zijn samen het resultaat van een nauwe samenwerking tussen Volkswagen en Volkswagen Bedrijfswagens. De ontwerpers, die meer dan zeventig jaar Bulli-ervaring hebben, hebben niet alleen een auto ontwikkeld die bij trouwe Volkswagen-rijder in de smaak valt, maar die ook nieuwe klanten aantrekt. Efficiency was een belangrijke eis: de onderdelen van het modulaire MEB-platform (Modularen E-Antriebs-Baukasten) ondervinden minimale wrijving, terwijl de stroomlijn van de carrosserie, de bodempartij en de wielen optimaal is. Het resultaat van alle ontwikkelingstijd in de windtunnel is een Cw-waarde van slechts 0,285.

De eerste (met de hand gebouwde) prototypes zijn gebruikt om alle specificaties en virtuele simulaties in de praktijk te testen. Na een uitgebreide marathontest te hebben ondergaan, hebben Volkswagen en Volkswagen Bedrijfswagens ervoor gezorgd dat de ID. Buzz aan de hoogste kwaliteitseisen voldoet. Eerst onder extreem hoge temperaturen, met veel stof en een tropische luchtvochtigheid. Vervolgens bij extreem lage temperaturen, in de sneeuw en op ijs. Op veel testlocaties was er geen sprake van verharde wegen. 

In het mooie ijslandschap van Scandinavië zijn de dynamische kwaliteiten van de multilink-achteras uitvoerig beproefd. De elektrische en elektronische componenten zijn getest op hun werking bij extreme kou, terwijl op een gladde ondergrond het uiterste werd gevergd van het onderstel, de aandrijflijn, het remsysteem en de besturing.

Ander leuk feitje: zo wordt bijvoorbeeld in een temperatuurkamer gemeten, hoe snel de verwarmde buitenspiegels ontdooien. Zelfs bij twintig graden onder nul moeten de spiegels volgens de hoge normen van Volkswagen Bedrijfswagens binnen drie minuten helder zicht naar achteren bieden.