26 oktober 2021

Volkswagen geeft vol gas op het gebied van elektrisch rijden. Na de komst van de ID.3 en ID.4 staat de komst van de Volkswagen ID.5 op het programma. In feite kunnen we stellen dat de ID.5 een coupévariant van de Volkswagen ID.4 is. De ID.5 komt in eerste instantie als GTX-uitvoering en dat kunnen we (in wat mindere mate) zien als de GTI-uitvoering onder de elektrische auto's van Volkswagen. 

Jaco Bijlsma, hoofdredacteur van AutoVisie, ging in augustus alvast met een prototype van de ID.5 GTX op pad en deed daar verslag van. Zijn bevindingen delen wij graag met u. Aan de voorzijde is de ID.5 GTX redelijk in lijn met de reeds gepresenteerde en op de markt gebrachte ID-modellen. Waar het om draait is de achterkant, daar is duidelijk de SUV coupélijn te zien.

U zult wellicht denken dat passagiers op de achterbank, afhankelijk van de lengte, veel hoofdruimte in moeten leveren, maar dat valt erg mee aldus Volkswagen en Jaco. Jaco Bijlsma, 1,90 meter lang geeft aan dat hij met zijn hoofd het dak niet raakt. De aflopende daklijn zorgt ook voor een betere Cw-waarde. Hoe lager deze waarde is, hoe minder weerstand de auto heeft.
Kortgezegd zullen de elektromotoren minder hard hoeven te werken waardoor het energieverbruik lager is. Het exacte cijfer hiervan is nog niet bekendgemaakt, wel is duidelijk dat de actieradius om en nabij de 497 kilometer volgens WLTP zal liggen.

Qua design zet Volkswagen de ID.5 GTX op de markt als een sportieve elegante auto. Ook heeft de auto standaard een geïntegreerde achterspoiler. Wel blijft het natuurlijk een echte SUV en dat is ook terug te zien in de afmetingen.
De Volkswagen ID.5 heeft een totale lengte van 4,61 meter (ID.4 4,58 meter) en daarnaast oogt de auto stoer en erg breed. Dat is mede te danken aan de brede dorpels en grote wielen. De kofferbakruimte bedraagt 453 liter.

De rijtest

"Zal de ID.5 GTX weer een fractie sportiever zijn dan de ID.4 GTX?"

Over de ID.4 GTX had Jaco het volgende te zeggen: "best een fijn rijdende auto, best ook redelijk sportief, maar niet de GTI zoals we die gewend waren". Dat had er vooral mee te maken doordat een elektrische auto minder emotie biedt in tegenstelling tot een echte GTI met motorgeluid.

Een vlotte gezinsauto met een sportief randje

Tijdens het rijden geeft Jaco aan dat hij zich in de bekende ID-omgeving van Volkswagen bevindt. De interfaces en bedieningselementen zijn herkenbaar vanuit de ID.3 en ID.4.
De zitpositie is goed en gezien het feit dat de auto een prototype is, zijn er nog niet heel veel specifieke details bekend. In grote lijnen is in ieder geval duidelijk welke techniek Volkswagen heeft toegepast en ook de ID.5 komt van het welbekende MEB-platform. Dit platform heeft de VAG-groep speciaal opgezet voor de ontwikkeling en productie van elektrische auto's. 
Verder is de ID.5 GTX in zijn ogen redelijk beschaafd en dat heeft, zoals eerder genoemd, er mede mee te maken doordat een elektrische auto vanaf het beginsel minder emoties met zich meebrengt. Er is geen sprake van opzwepend motorgeluid.
De versnellingen oftewel acceleratie van de ID.5 GTX is wel wat u uit zal dagen. In +/- 6 seconden van 0 naar 100 km-u met een vermogen van 220 kW / 299 pk en vierwielaangedreven wielen straalt de ID.5 GTX behoorlijk wat kracht uit en komt het goed van zijn plek.
Elementen die de auto verder sportiever maken zijn onder andere de besturing en het strakkere onderstel. Verder is de ID.5 GTX qua rijstijl heel goed te vergelijken met de ID.4 GTX.

De conclusie

Een vlotte gezinsauto met een sportief randje die er trendy uitziet. Bij elektrische auto's hoort men over het algemeen eerder het rolgeluid van de banden, maar dat heeft Volkswagen goed weten te camoufleren en te isoleren. Echter geeft hij ook aan dat hij zich ervan bewust is dat hij in een auto zit met een sportiever randje. "Dat sportievere rubber hoor je nu wel wat duidelijker dan in bijvoorbeeld een ID.3". 

Succes gegarandeerd?

Jaco over het mogelijke succes van de Volkswagen ID.5: "dat zou kunnen! Het is immers een hele actuele carrosserievorm en daarnaast ziet de ID.5 er aantrekkelijk uit en heeft het een aerodynamisch voordeel. Wanneer je deze auto koopt dan straal je uit dat je bij de tijd bent. Men koopt een vlotte, ook in dynamische zin, semi-sportieve auto die nog steeds de rol van allround gezinsauto aankan". 

Bekijk de review van AutoVisie

Bekijk de complete review van Jaco Bijlsma, hoofdredacteur bij AutoVisie. 

Wilt u op de hoogte blijven?

U mag mij*