De Volkswagen ID. Buzz

Het icoon van de toekomst.

U kent vast de iconische T1 bus nog wel? Wanneer deze oude stijl gecombineerd wordt met de technologie en design van de toekomst, dan staat er een waardige opvolger klaar: De ID. Buzz. Naar alle waarschijnlijkheid zal de opvolger van de T1 in 2022 in productie gaan.

Het huidige studiemodel heeft nog de afmetingen van een Transporter. De ID. Buzz is namelijk 4,92 meter lang, 1,68 meter breed en 1,96 meter hoog. Het productiemodel wordt echter nauwelijks groter dan de compactere Touran terwijl het interieur ruimer wordt. Op een later moment zullen er verschillende versies van de ID.Buzz verschijnen. Denk bijvoorbeeld aan kortere en langere versies, met en zonder achterbank. Hierdoor is de elektrische T1 multifunctioneel inzetbaar. 

Aanmelden nieuwsbrief Elektrisch adviesgesprek

Motoren

De ID. Buzz zal 2 elektromotoren krijgen met in totaal maar liefst 374 pk. In 5 seconden behaalt de ID. Buzz een snelheid van 100 km/h.

Actieradius

De actieradius van de ID. Buzz zal maar liefst 600 kilometer bedragen. Voor bijvoorbeeld pakketbezorgers is dit een ideale actieradius. Daarnaast is het ook erg milieuvriendelijk. Steden zijn er namelijk veel aan gelegen om de vervuilende bestelbussen uit hun stad te verjagen. De ID. Buzz zal hier een goede oplossing voor zijn.

 

Afmetingen ID. Buzz

De ID.Buzz gaat in 2022 in productie. Volkswagen heeft van de eerste conceptversie de volgende afmetingen naar buiten gebracht:

  • Lengte: 4,92 meter
  • Breedte: 1,68 meter
  • Hoogte: 1,96 meter

Specificaties

  • Aantal zitrijen: 3
  • Aantal bagageruimtes: 2
  • Maximaal laadvolume: 4600 liter

Technologie

Alle modellen uit de ID. Family beschikken over slimme functies, ook de ID. Buzz. Zo krijgt het Co-Pilot-functies. Stembediening, bewegingsbediening, gezichtsherkenning en Augmented Reality behoren dan tot de mogelijkheden. De ID. Buzz houdt ook de toestand van de bestuurder in de gaten, het is namelijk in staat om de vermoeidheid op basis van oogactiviteit vast te stellen. Daarnaast waarschuwt het voor fietsers en kan de ID. Buzz ontgrendeld worden d.m.v. gezichtsherkenning.

Zelfrijdende ID. Buzz

Doordat Volkswagen een samenwerking is aangegaan met NVIDIA, leider op het gebied van visuele computertechnologie, behoort het tot de mogelijkheden dat de ID. Buzz het stuur overneemt.

 

Design ID. Buzz

De ID. Buzz mag dan wel vol zitten met vele nieuwe futuristische technologieën, maar dat wil niet zeggen dat de oude T1 er niet meer in herkend wordt. De voorkant van de ID. Buzz is bijvoorbeeld erg vergelijkbaar met de voorkant van de oude T1 bus. Volkswagen onderzoekt nog of het productiemodel ook met de iconische ronde koplampen uitgevoerd kan worden. 

Vrije indeling

De klassieke T1 bus wordt nog steeds voor allerlei doeleinden ingezet, bijvoorbeeld als camper, maar ook om er materialen mee te vervoeren. De multifunctionaliteit van de T1 bus heeft Volkswagen ook meegenomen bij het ontwerp van de ID. Buzz. De stoelen in de ID. Buzz kunnen naar eigen wens geplaatst worden. Passagiers in de ID. Buzz kunnen ervoor kiezen om achter elkaar of tegenover elkaar te gaan zitten.

Prijzen

Over de prijzen kunnen wij momenteel nog niets vermelden. Deze zijn nog niet bij ons bekend.

Bedrijfswagen of personenauto?

Volkswagen heeft goed nagedacht over de verschillende functies van de ID. Buzz. De ID. Buzz kan namelijk als personenauto én als bestelbus fungeren. Er is veel binnenruimte waardoor het ideaal is om er bijvoorbeeld pakketjes mee te vervoeren. Mede door het compacte design kan de ID.Buzz ook prima in de stad functioneren. Net als bij de andere auto’s uit de ID. Familie is ook bij de ID. Buzz de accu weer in de vloer weggewerkt. Daarnaast heeft de aandrijflijn niet veel ruimte nodig en staan de voor- en achteras ver van elkaar af. Deze ontwikkelingen zorgen ervoor dat de ID.Buzz nog meer ruimte heeft.