1 maart 2021

Nog heel even wachten en dan komen de eerste Enyaq iV modellen naar Doetinchem. Deze zullen direct uit voorraad leverbaar zijn. De maximale actieradius van de Enyaq iV bedraagt meer dan 520 kilometer volgens de WLTP-testmethode en dat is mede te danken aan de uitstekende aerodynamica. Vanaf het begin heeft ŠKODA in het ontwerp rekening gehouden om de aerodynamica oftewel luchtweerstand zo optimaal mogelijk te maken. De carrosserie van de Enyaq iV is zo gestroomlijnd dat de Cd coëfficiënt ervan slechts 0,257 bedraagt. Niet alleen de carroserie draagt hier aan bij, zo ook de speciale aero-wielen, koelluchtlamel in de centrale luchtinlaat en de spiegels op de voorportieren in plaats van op de vensterdriehoek van de A-stijl.

Actief koelluchtgordijn 

ŠKODA heeft aan de voorzijde van de auto een verstelbare koelluchtlamel in de centrale luchtinlaat geplaatst. Afhankelijk van de hoeveelheid / behoefte van de elektrische aandrijving, het accuakket en de airco opent het elektronische syteem van de Enyaq iV de koelluchtlamel zover als nodig is. Wanneer de lamel volledig gesloten is, dan heeft dit positieve gevolgen voor de aerodynamica en dus de actieradius. De actieradius wordt hiermee tot 7 kilometer vergroot. 

Alle delen van de auto zijn eigenlijk zo ontwikkeld dat het ten goede komt van de aerodynamica en dus actieradius. Kijk bijvoorbeeld eens naar de voorbumper met de unieke spoilers voor de wielen. De lucht wordt bewust naar de onderzijde van de auto gedreven waardoor het langs de gladde onderkant van de carrosserie en accupakket kan stromen. In combinatie met de luchtgordijnen in de voorbumper leiden al deze elementen de luchtstroom rondom de wielkasten naar de achterzijde van de auto. Wielen hebben een aandeel van 25% in de luchtweerstand. Hierdoor zijn er aerodynamische geoptimaliseerde lichtmetalen velgen leverbaar die voor minder turbulentie zorgen.

Volledig aerodynamisch geoptimaliseerd

Dat aerodynamica een belangrijke peiler is bij de ontwikkeling van elektrische auto's wist u wellicht al wel. Overal wordt rekening mee gehouden. Zo heeft de Enyaq iV een langgerkt dakprofiel en dakspoiler met geïntegreerde zijvinnen. Deze verhogen de neerwaatse druk van de auto en samen met de randen op de achterbumper zorgt het weer voor een soepele luchtstroom rond de carroserie. Onderstaande afbeelding geeft een goed overzicht van de aerodynamica bij de Enyaq iV.