
Joost Helming
Verkoopleider Audi en ŠKODA
joost.helming@dago.nl
0314-376 363
10 february 2021
Het is officieel: de Audi e-tron GT is gepresenteerd! Gisteren, dinsdag 9 februari 2021, om 19:00 was het dan eindelijk zover. De officiële wereldpremière van de Audi e-tron GT. Een première waar we al lange tijd naar uitkeken, vooral vanwege de uniekheid van de auto. De Audi e-tron GT is namelijk niet zomaar een auto, het is dé volledig elektrische Gran Turismo van nu. Dat betekent krachtige prestaties, een ruime actieradius en korte laadtijden. De Audi e-tron GT is er in twee uitvoeringen, namelijk als e-tron GT en als nóg sportievere RS e-tron GT. Het model is een vierdeurs coupé en is voorzien van een zeer gestroomlijnd elegant design. Dit wordt uiteraard gecombineerd met de kracht en efficiency van een elektrische aandrijving.
Als we kijken naar het design van de e-tron GT, dan moeten we alweer even teruggaan naar 2014. De oorsprong van het design van de e-tron GT is daar naar terug terug te herleiden met de Prologue concept car. Daaropvolgend kwam natuurlijk de e-tron GT concept car die tot een definitief productiemodel is ontwikkeld.
Lengte: 4,99 meter
Breedte: 1,96 meter
Hoogte: 1,41 meter
Wielbasis: 2,90 meter
Cw-waarde: 0,24
Velgen: 19 tot 21 inch
Bijzonder aan de e-tron GT is dat de Cw-waarde oftewel de luchtweerstandscoëfficiënt slechts 0,24 is. De actieve aerodynamische elementen zoals de elektronisch aangestuurde achterspoiler en luchtinlaten dragen onder andere bij aan een perfect gestroomlijnde auto en dus het realiseren van een ruime actieradius.
Bij de e-tron GT heeft u de keuze uit drie LED-verlichtingsvarianten, namelijk:
Met de e-tron GT en de RS e-tron GT is natuurlijk sportiviteit gegarandeerd. Dit zien we niet alleen terug aan de buitenkant, maar ook in het interieur. Audi geeft aan dat het ruime en comfortabele interieur een nieuwe vorm van sportiviteit moet uitstralen. De zitpositie van de e-tron GT is natuurlijk laag en de Virtual Cockpit Plus en MMI display dragen bij aan een rustige uitstraling. Wellicht dat u het niet helemaal verwacht had, maar ook achterin is er nog veel ruimte voor volwassenen. Doordat Audi uitsparingen in het accupakket heeft weten te realiseren zijn er als het ware 'voetgarages' gekomen met als resultaat een lage zitpositie en voldoende beenruimte. Bijzonder detail aan het interieur is dat Audi veel gerecyclede materialen gebruikt.
Contact opnemen Pre-booking plaatsenNaar de prestaties van de e-tron GT zijn we natuurlijk ook hartstikke benieuwd. Wij kunnen u in ieder geval vertellen dat de e-tron GT de beschikking heeft over een 175 kW/238 pk sterke elektromotor op de vooras, en een 320 kW/435 pk sterke motor op de achteras. Hierdoor bedraagt het systeemvermogen maar liefst 350 kW oftewel 476 pk. Extra bijzonder is de Boost-modus, met deze functie is een vermogen van 390 kW/530pk zelfs haalbaar!
Maximale koppel: 630 Nm (640 Nm in boost-modus)
Acceleratie in boost-modus 0-100 km/u: 4,1 seconden
Topsnelheid: 245 km/u
Indien u het nóg sportiever wilt hebben is dat mogelijk. Dan heeft u de mogelijkheid om voor de RS e-tron GT uitvoering te kiezen. Deze heeft een 335 kW/456 pk sterke elektromotor op de achteras waardoor het systeemvermogen 440 kW/598 pk bedraagt. In Boost-modus wordt dit zelfs 475 kW/646 pk.
Maximale koppel: 830 Nm
Acceleratie in boost-modus 0-100 km/u: 3,3 seconden
Topsnelheid (begrensd): 250 km/u
Kunt u het voorstellen? 5 minuten laden en dan 100 kilometer extra range krijgen, het is mogelijk met de Audi e-tron GT. In het geval van DC (snelladden tot 270 kW met gelijkstroom) kunt u 5 minuten laden en 100 kilometer extra range genereren. Van 5% naar 80% laden kan in nog geen 23 minuten plaatsvinden.
De e-tron GT heeft de beschikking over een 85 kWh batterijpakket, deze is net als bij bijna alle andere elektrische auto's in de bodemvloer van de auto geplaatst. Dit draagt onder andere bij aan een laag zwaartepunt, een ideale gewichtsverdeling en laten we het niet hopen de crashbestendigheid. Ook maken vier koelcircuits het mogelijk om het accupakket op de juiste temperatuur te houden. Deze circuits worden ook gebruikt om het binnenklimaat optimaal in te regelen, net als de warmtepomp die restwarmte van het accupakket gebruikt.
Standaard heeft de e-tron GT de beschikking over 19 inch lichtmetalen velgen. Bij de RS e-tron GT is dit standaard 20 inch. Optioneel kunt u kiezen voor 21 inch lichmetalen velgen. Wat ook standaard is bij de e-tron GT is een remsysteem met stalen schijven. De RS e-tron GT daarentegen heeft remmen met gecoate schijven. Als extra optie kunt u nog kiezen voor keramische remschijven!
Het is ook mogelijk om u eigen rijprofielen in te stellen met Audi drive select. Kiest u voor maximaal comfort, maximale sportiviteit of moet het daar net tussen liggen? Het ECP oftewel electronic chassis platform zorgt ervoor dat de onderstelsystemen juist ingeregeld worden.
Elke e-tron GT of RS e-tron GT ondergaat een testrit van 40 kilometer voordat deze de Böllinger Höfe-fabriek gaat verlaten. Op deze manier kan Audi de kwaliteit nog meer garanderen. In mei 2021 verwachten wij de eerste Audi e-tron GT modellen in onze showroom.
Uiteraard hopen wij dat u net zo enthousiast bent over de e-tron GT als dat wij zijn. De officiële prijzen verwachten wij op korte termijn aan u te kunnen communiceren. De verwachting is dat de vanafprijs van de e-tron GT op ongeveer € 105.000 ligt en voor de RS e-tron GT is dat om en nabij de € 145.000.
Een pre-booking plaatsen is nog steeds mogelijk. Met een pre-booking reserveert u een productieplek waardoor u de e-tron GT als een van de eersten in Nederland kunt gaan rijden. Tot het moment van bestellen kunt u de pre-booking ongedaan maken, u zit nergens aan vast en een aanbetaling is niet nodig.
Mocht u meer informatie of uitleg willen omtrent de pre-booking, neem dan gerust contact met ons op.