05 november 2020

De uitvoering waarvan we hoopten dat het ook beschikbaar zou komen op de elektrische Audi komt er. De eerste elektrische RS van Audi komt beschikbaar op de Audi e-tron GT. Op dit moment worden de elektrisch aangedreven RS-modellen volop door Audi getest. Doordat rijplezier een combinatie van factoren is, en het acceleratievermogen daarbij een hele grote invloed heeft, focussen de technische specialisten van Audi zich op de mogelijkheid om volop gebruik te kunnen maken van het acceleratievermogen. Het onderstel wordt daarnaast ook verder geoptimaliseerd. 

Elektrische aandrijving gaat een hele grote toekomst tegemoet en is voor veel merken de basis voor de toekomst, zo ook voor Audi. Met de komst van de zeer krachtige Audi RS e-tron GT wordt dit alleen maar versterkt. De RS e-tron GT zal dan ook aan de basis staat bij Audi Sport met betrekking tot de elektrificatiestrategie. 

Vermogen van de RS e-tron GT

Over vermogen en acceleratie gesproken. De Audi RS e-tron GT heeft een vermogen van maar liefst 440 kW en 598 pk. Een overboost tot 475 kW en 646 pk is zelfs mogelijk. Mede hierdoor accelereert het sportmodel in slechts 3,5 seconden van 0 naar 100 km/u. Mede dankzij het unieke warmtemanagement is de RS e-tron GT keer op keer in staat om de sprint in dezelfde tijd uit te voeren. Het model maakt namelijk gebruik van twee koelsystemen. De eerste zorgt voor een optimale bedrijfstemperatuur van het hoogvoltage-accupakket en de ander houdt rekening met de elektromotoren en de elektronische aansturing ervan. Verder zijn er weer aparte systemen voor het verwarmen en koelen van het interieur. 

Automatisch laadpunt inzichtelijk

De RS e-tron Gran Turismo is altijd in staat om het maximale uit de batterijcapaciteit te halen. Mocht u lange ritten gepland hebben, dan wordt er via de routeplanner automatisch naar een laadstation gezocht. Een half uur voor aankomst bij het laadstation wordt het slimme temperatuurmanagement gestart. Hierdoor wordt de temperatuur van de batterij verlaagd zodat een optimaal laadproces mogelijk is. 

Optimaal rijplezier

Met de Audi RS e-tron GT gaat u optimaal rijplezier beleven. Ook het onderstel herbergt innovatieve technologieën. Als bestuurder heeft u altijd de mogelijkheid via Audi drive select om voor een specifieke rijmodus te kiezen. Daarnaast maakt de 3-kamer luchtvering het mogelijk om in samenwerking met demper control voor een comfortabele of juist dynamische afstelling te kiezen. De demper control kan de demping per wiel aansturen. Ook heeft de RS GT de beschikking over vierwielbesturing en kunnen bij lage snelheden de achterwielen tegengesteld t.o.v. de voorwielen draaien. Bij hogere snelheden daarentegen draaien de achterwielen in dezelfde richting als de voorwielen mee. 

Remmen en wielen

Indien u het wenst wordt de Audi RS e-tron GT leverbaar met keramische remschijven. Standaard is het model voorzien van stalen remschijven. Optioneel is het mogelijk om de schijven af te laten werken met wolfraamcarbide-coating. Dit heeft als voordeel dat de schijven zeer slijtvast worden en de productie van rremstof beperkt wordt. Met betrekking tot de velgen zijn er verschillende mogelijkheden. Zo worden de velgen in ieder geval in verschillende designs leverbaar. Daarnaast vallen de 19 inch velgen op door het lage gewicht van slechts 12,5 kg per stuk. Dit bevordert het weggedrag en uiteraard de actieradius. De meest gestroomlijnde zijn de 20 inch lichtmetalen velgen en de 21 inch zorgen voor een opvallende en spectaculaire verschijning. 

Maak kennis met het geluid van de e-tron GT

Bekijk de video

Bekijk de video van de Audi RS e-tron GT. Het betreft nog een prototype maar deze zal niet veel meer afwijken van het defintieve model. Voor wat betreft de bestelbaarheid, levertijd en prijzen: daar hebben wij nog geen concrete informatie van ontvangen. Zodra wij dit weten, bent u een van de eersten die wij op de hoogte brengen. Meld u dan ook aan voor onze nieuwsbrief. Wij gaan u informeren!

Aanmelden nieuwsbrief

Blijf op de hoogte van de e-tron GT

De e-tron GT is de sportieve elektrische topversie van Audi en zal waarschijnlijk in 2021 geïntroduceerd gaan worden. Audi Centrum Doetinchem, onderdeel van DAGO Autogroep houdt u dan ook graag op de hoogte over dit model. Zodra wij relevante informatie van Audi ontvangen zullen wij dit met u delen. 

Ik wil graag*