18 mei 2022

Licht gedigitaliseerd: veiliger, communicatiever en persoonlijker

Met de nieuwe A8 wijst Audi ook op het gebied van lichttechnologie de weg. Hij laat zien dat de digitalisering van Matrix LED-verlichting en OLED-achterlichten leidt tot een hoger veiligheidsniveau, een auto met sterke communicatieve vaardigheden én meer individualiseringsmogelijkheden.

Digitalisering van licht opent een wereld aan mogelijkheden. Zo wordt het rijden nog veiliger en relaxter door de rijbaanverlichting met oriëntatiefunctie, dat een ‘tapijt van licht’ op de eigen rijbaan creëert. Met pijlen geeft de oriëntatiefunctie de positie van de auto binnen de wegmarkeringen aan. Dit helpt de bestuurder bij het aanhouden van de juiste positie in de rijbaan. De oriëntatiefunctie zorgt er bij wegwerkzaamheden ook voor dat andere rijbanen juist niet worden verlicht. Ook zo blijft de focus op het eigen weggedeelte. De oriëntatiefunctie zonder de rijbaanverlichting is er nu ook voor B-wegen.

Nieuw voor de Audi A8 is verder de in de rijbaanverlichting geïntegreerde knipperverlichting: als de bestuurder de richtingaanwijzers activeert, creëren de Matrix LED-koplampen een knipperende lichtanimatie op het wegdek voor de auto. Ze versterken daarmee het effect van de reguliere richtingaanwijzers. Zo worden medeweggebruikers nog beter geattendeerd op de bedoelingen van de bestuurder.

Het MMI waarschuwt de bestuurder via het digitale instrumentenpaneel al voor mogelijk gevaar zoals een ongeval of een stilstaand voertuig. De Digital Matrix LED-verlichting met microspiegeltechnologie kan dergelijke waarschuwing kracht bijzetten door gedurende drie seconden een waarschuwingssymbool op het wegdek voor de auto te projecteren. De bestuurder kan zo de blik op de weg houden en nog adequater reageren.

Markeerlicht

Digitalisering van licht maakt ook markeerlicht mogelijk. Deze in de Digital Matrix LED-koplampen geïntegreerde functie signaleert in het donker voetgangers voor de auto. Night Vision herkent de situatie en vervolgens wordt de voetganger extra uitgelicht. Oftewel: maximaal veilig voor alle betrokkenen. Digitalisering zorgt ook voor een persoonlijke touch. Zo maakt het vijf nieuwe lichtanimaties voor het in- en uitstappen mogelijk. Deze zijn te selecteren via het MMI.

Functionele schoonheid: OLED-achterlichtunits

Al in 2016 introduceerde Audi organische LED-verlichting (OLED) voor de achterlichtunits. De digitalisering ervan maakte in 2020 dynamische lichtanimaties mogelijk. Nu zijn de OLED-achterlichtunits ook beschikbaar met een nabijheidssensor die auto’s, scooters en fietsen herkent. Als deze voertuigen te dicht naderen, lichten alle segmenten van de achterlichtunits op. Zo waarschuwen ze het naderende voertuig en kunnen aanrijdingen worden voorkomen.

Licht op de toekomst

In de toekomst biedt de digitalisering van licht nog meer mogelijkheden. De Audi A6 e-tron concept laat zien dat lichtunits al in staat zijn om hi-res beeld op een muur te projecteren. Zo kunnen gebruikers gedurende het opladen van het accupakket bijvoorbeeld in groot formaat gamen. Ook het afspelen van films is mogelijk. Audi onderzoekt continu welke functies het best aansluiten bij wensen van klanten.

De kracht van OLED

OLED-achterlichten stralen een homogeen en helder licht uit. Bovendien hebben ze een zeer lange levensduur. De digitale OLED-achterlichten hebben veel potentie als het gaat om communicatie met medeweggebruikers. De nieuwe, flexibele Digital OLED-achterlichten hebben een driedimensionale opbouw. Dit biedt innovatieve mogelijkheden op het gebied van design. Het grootste voordeel is dat er displays met symbolen in zijn te integreren. Zo kunnen ze indien nodig waarschuwingssymbolen voor medeweggebruikers weergeven en de omgeving extra verlichten. Een praktijkvoorbeeld: als een Audi een ijzig wegdek detecteert, kunnen de digitale OLED-achterlichtunits automatisch een waarschuwingssymbool aan achterliggers laten zien. Zo kunnen die sneller anticiperen op dreigend gevaar. Voor de inzet van deze vorm van waarschuwingen zijn nog wel aanpassingen in de wetgeving nodig.

Reflecteren en projecteren

In de achterspoiler van een Audi is in de toekomst ook ‘Mapping Light’ te integreren. Daarmee kan het derde remlicht bijvoorbeeld het quattro-logo op de achterruit projecteren. Ook waarschuwingssymbolen zijn op deze manier weer te geven. Zo is het mogelijk om via reflectie een extra remlichtoppervlak op de achterruit te creëren. Doordat de reflecties naar achteren zijn gericht, zijn ze alleen zichtbaar voor de achterliggers. Inzittenden zien ze niet. Nog deze zomer komt in China een Audi-model op de markt met deze technologie.

Projecties op de grond

Met geavanceerde lichttechnologie wil Audi de communicatie tussen auto’s en omgeving verder verbeteren. Digitale projecties op de grond spelen daarbij een sleutelrol. Toekomstige modellen van Audi zijn in staat om eenvoudige symbolen op de weg te projecteren. Zo worden fietsers en voetgangers geïnformeerd en, indien nodig, gewaarschuwd, bijvoorbeeld als de bestuurder van de Audi besluit een afslag te nemen. Dergelijke projecties dragen bij aan een hoger veiligheidsniveau voor alle weggebruikers.

In een later stadium wordt het aantal projecties verder uitgebreid. Zo wordt het mogelijk om fietsers te waarschuwen voor een autoportier dat open gaat. In het perspectief van Audi zijn er echter wel grenzen: het is niet de bedoeling om alleen maar te laten zien wat er met moderne lichttechnologie mogelijk is. In goede merktraditie dienen nieuwe technologieën vooral toegevoegde waarde te bieden op het gebied van veiligheid, comfort en personalisatie.