Audi maakt zijn ambities op het gebied van elektrisch rijden waar: het merk heeft de elektrische Audi A6 e-tron concept gepresenteerd! De A6 e-tron is een luxueuze, elektrisch aangedreven Sportback waarvan het huidige studiemodel de voorloper moet zijn naar een definitief productiemodel. Het is de bedoeling dat de Audi A6 e-tron op het nieuwe elektrische PPE-platform gebouwd gaat worden. PPE staat voor Premium Platform Electric en hier zullen in de toekomst veel meer nieuwe elektrische modellen op gebouwd gaan worden.

  • Heel snel laden
  • Ruim 700 kilometer actieradius
  • 350 kW / 476 pk 

Typische A6-afmetingen

Qua afmetingen heeft de A6 e-tron concept typische A6-afmetingen zoals die er nu ook is, namelijk:

Lengte: 4,96 meter
Breedte: 1,96 meter
Hoogte: 1,44 meter

De afmetingen mogen dan wel overeenkomen, maar als we naar het design kijken, dan zien we dat er een compleet nieuw ontwerp gerealiseerd is. Hiermee is de A6 e-tron een voorbeeld van de toekomst waarin dynamiek en elegantie belangrijke peilers zijn om het luxemodel te creëren. Als we trouwens naar het destijds gepubliceerde e-tron GT concept kijken, dan zien we dat Audi heel erg dicht bij de conceptversie is gebleven. Dat belooft dus veel goeds voor elektrische A6!

Aanmelden nieuwsbrief

Actieradius en vermogen

De Audi A6 e-tron krijgt de beschikking over een maximale actieradius van 700 kilometer volgens de WLTP-testmethode. Dit is uiteraard afhankelijk van de door u gekozen accupakket, aandrijflijn en systeemvermogen. Er zullen naar alle waarschijnlijkheid diverse opties beschikbaar komen. De huidige conceptversie heeft in ieder geval de beschikking over een 100 kWh accupakket en twee elektromotoren. Hierdoor bedraagt het totale systeemvermogen 350 kW / 476 pk en heeft u een maximumkoppel van maar liefst 800 Nm.

Op het gebied van laden biedt de A6 e-tron u ongekende mogelijkheden. De elektrische A6 is namelijk uitgevoerd met 800-volt laadtechnologie. Door deze techniek kunt u laden met 270 kW en is er in 10 minuten laden 300 kilometer actieradius gerealiseerd. In ongever 25 minuten kunt u de A6 e-tron laden van 5-80%. Dit is op basis van het 100 kWh accupakket. Op het gebied van accelereren komt u niets tekort. De basisuitvoering gaat van 0 naar 100 km/u in minder dan 7 seconden en de topuitvoering doet dat in minder dan 4 seconden.

Een gestroomlijnd exterieur

Een gestroomlijnde auto is zeer belangrijk, zeker bij elektrische auto's aangezien dat ten goede komt van de actieradius. Het huidige model heeft een CW-waarde van slechts 0,22 en dat is te zien. De auto heeft een coupé-achtige daklijn, vloeiende details en totaal niet 'hoekerig'. Echte in het oog springende details zijn de 22 inch wielen, wielkasten en vloeiende details. 

Uiteraard met e-tron elementen

Dat het een e-tron uitvoering is, is vrij duidelijk. Met het gesloten singleframe-grill is dat eigenlijk al in één oogopslag zichtbaar. Het krachtige batterijpakket is geplaatst in de bodemvloer van de auto, mede daardoor zijn de forse dorpels ook aangebracht. Daarnaast heeft het huidige studiemodel de beschikking over virtuele buitenspiegels.

Audi Digital Matrix LED- en OLED-technologie

We zien dat fabrikanten lichtontwikkeling hoog in het vaandel hebben staan en dat dit contstant wordt doorontwikkeld. Een goed teken natuurlijk want veiligheid staat immers voorop. Aan de voor- en achterzijde van de A6 e-tron zien we dat de auto smalle lichtunits heeft die gebruikmaken van Digital Matrix LED- en OLED-technologie. Deze techniek heeft een zeer hoge lichtopbrengst en daarnaast kan het heel veel verschillende functies vervullen. Ook heeft de auto aan de linker- en rechterzijde de beschikking over drie LED-projectors. Hiermee kunt u door de Audi begroet worden bij het in- en uitstappen en nog beter zelfs: deze projectors kunnen andere weggebruikers waarschuwen als er bijvoorbeeld een deur geopend wordt. Bijzonder detail: deze projectoren kunnen het zelfs mogelijk maken om videogames te projecteren op een grote muur. 

Prijzen en uitvoeringen

Prijzen en beschikbare uitvoeringen in combinatie met de actieradius zijn zaken die we heel graag willen weten! Op dit moment is hier helaas nog niets over bekend, ook omdat het een studiemodel betreft die nog verder doorontwikkeld moet gaan worden. Zodra wij ook maar iets weten over de prijzen (en dit mogen communiceren), dan zullen wij dat uiteraard zo snel mogelijk op de website toevoegen. Wilt u constant door ons op de hoogte gehouden worden? Dat kan natuurlijk, wij voorzien u graag van relevante updates in uw mailbox. Meld u hiervoor aan voor onze Audi A6 e-tron nieuwsbrief!

Aanmelden nieuwsbrief

Aanmelden A6 e-tron nieuwsbrief

Audi Centrum Doetinchem houdt u op de hoogte omtrent de A6 e-tron! Meld u aan voor onze nieuwsbrief en u ontvangt als een van de eersten relevante informatie in uw mailbox.

Ik wil graag

Foto's Audi A6 e-tron concept

Over het PPE-platform

Het Premium Platform Electric is ook het platform waar de A6 e-tron concept gebruik van gaat maken. Dit platform is speciaal voor de ontwikkeling van elektrische auto's opgezet. De basis van het platform is een batterijmodule die tussen de assen van de elektrische auto's wordt geplaatst. Hierdoor kunnen er allerlei soorten elektrische auto's geproduceerd worden, van hoog tot laag en van een SUV tot een Sportback. Verder is het platform erg flexibel waardoor er op basis van de klantwens geproducerd kan worden. Ook kan Audi snel schakelen tussen electric quattro vierwielaandrijving of alleen achterwielaandrijving bijvoorbeeld. Hetzelfde is van toepassing met de verschillende accupakketten. 

  • Flexibel platform 
  • Een ruime wielbasis
  • Geen transmisietunnel waardoor u volop interieurruimte heeft
Nieuwe elektrische modellen gaan gebruikmaken van het PPE-platform , eind 2022 gaan we het eerste model zien die op basis van het genoemde platform geproduceerd gaat worden. Wij hopen natuurlijk allemaal dat de Audi A6 e-tron eind 2022 dan in productie gaat.